Drodzy, Drogie! Zmiany w OTL!
Drodzy, Drogie! Zmiany w OTL!

Drodzy, Drogie! Zmiany w OTL!

 

Od 1 września witamy na pokładzie Olsztyńskiego Teatru Lalek nowego dyrektora, który będzie pełnił funkcję przez najbliższe trzy sezony artystyczne.

 

Tym samym pragniemy z całego serca podziękować Andrzejowi Bartnikowskiemu za 9 lat, w których wykonał ogrom pracy artystycznej i organizacyjnej w Olsztyńskim Teatrze Lalek. OTL przez te trzy kadencje rozwinął się, wyprodukował ponad 30 premier, zagościł na kilku ogólnopolskich festiwalach, przygotował grunt pod ideę nowej siedziby teatru, łączył tradycję ze współczesnością. Spektakle w reżyserii Andrzeja Bartnikowskiego skradły serce niejednego młodego i dorosłego odbiorcy. Gwarantujemy, że będą one dalej rozwijać wyobraźnię kolejnych widzów w nadchodzących sezonach artystycznych! Dziękujemy też zastępczyni dyrektora Bartnikowskiego – Annie Ratkowskiej, która również kończy przygodę z olsztyńskim teatrem i przenosi się do krakowskiej Groteski. Andrzeju, Anno, życzymy Wam pięknych przygód na teatralnym szlaku i do zobaczenia!

 

Konkurs na dyrektora Olsztyńskiego Teatru Lalek wygrał Tomasz Kaczorowski. Przesłuchania odbyły się w kwietniu 2024 a nowy dyrektor zdobył 6 głosów 9-osobowej komisji, w której skład weszło (zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) 3 przedstawicieli organizatora teatru (Piotr Grzymowicz – przewodniczący komisji, Wiktor Wójcik i Anna Staśkiewicz), 2 przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Hanna Wróblewska, Gabriel Gietzky), 2 przedstawicieli związków i stowarzyszeń twórczych (Zbigniew Niecikowski – ZASP, Andrzej Wierdak – SDT) oraz 2 przedstawicieli związków zawodowych działających w OTL (Jarek Cupriak, Marek Puławski).

 

Nowy dyrektor OTL, Tomasz Kaczorowski, jest reżyserem teatralnym, dramatopisarzem, menedżerem kultury, kuratorem i producentem wydarzeń teatralnych oraz doktorem nauk humanistycznych. Pracował jako menedżer Teatru BOTO w Sopocie (2024), kurator teatralny w Gdańskim Archipelagu Kultury (2022-2024), w którym odpowiadał za repertuar Teatru w Blokowisku, program polskich teatrów na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych FETA, cykl spektakli dla dzieci Archipelag Wyobraźni Młodego Widza a także konsultował formułę konkursu dramaturgicznego „Miasto Równości”. Jako reżyser i kurator współpracował z teatrami lalkowymi i dramatycznymi w całej Polsce. Wyreżyserował 27 przedstawień, z czego 13 z myślą o widowni młodzieżowej a 8 dla dzieci. Jest laureatem licznych nagród w konkursach dramaturgicznych (m.in. Ogólnopolskiego Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, konkursu dramaturgicznego organizowanego przez Nowy Teatr w Słupsku, jest pięciokrotnym półfinalistą Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej), wyróżniony w konkursie o Nagrodę Norwidowską, stypendystą Prezydenta Miasta Sopotu, Marszałka Województwa Pomorskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dwukrotnie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, programu Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska” i programu Instytutu Adama Mickiewicza „New Stage!”. W 2023 roku na Uniwersytecie Gdańskim obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską poświęconą współczesnej polskiej dramaturgii dla młodzieży. Ponadto ukończył wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim (2017) i podyplomowe studia Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (2022).

 

Jaki będzie Olsztyński Teatr Lalek w najbliższych trzech sezonach artystycznych? Nowy dyrektor ujął to w swojej aplikacji konkursowej w następujących słowach:

 

„(…) swoją wizję artystyczną chcę oprzeć na takich hasłach przewodnich jak: EMPATIA, DIALOG, ODPOWIEDZIALNOŚĆ i CZUŁOŚĆ. Zależy mi, by Teatr był miejscem, w którym budujemy z widzami dialog oparty na szacunku. Chcę, aby widzowie uczyli się ze sobą rozmawiać, gdyż żyjemy w świecie coraz większych podziałów społecznych.  Chciałbym, by Teatr dawał młodym widzom szansę do rozmowy, uczenia się wypowiadania własnego zdania i słuchania odmiennych opinii. Za cel obieram sobie budowanie dialogu międzypokoleniowego między dziećmi a bliskimi im dorosłymi: ich rodzicami, dziadkami, opiekunami oraz nauczycielami. Chciałbym, by OTL był miejscem, w którym rodziny chcą spędzać wspólnie wolny czas i mogą w sposób wartościowy wzmacniać swoje relacje.

(…)

OTL będzie nowoczesnym teatrem korzystającym z technik teatru lalek, przede wszystkim teatru różnorodnych form: animantów, obiektów plastycznych, teatru ruchu oraz widowisk muzycznych”.

 

Szczegółowe plany i nazwiska reżyserów zdradzimy niebawem, kiedy sfinalizujemy wszystkie formalności, natomiast już dziś zdradzamy myśl przewodnią nadchodzącego sezonu artystycznego 2024/2025: WYOBRAŹ SOBIE…!

 

fot. Piotr Henryk Osak